






















AKTUALNOŚCI
WARSZTATY i INDYWIDUALNE ZAJĘCIA JOGI z Bartkiem Bobkowskim
tel. 607 956 389 lub info@dharma.org.pl
|
|||||
ZAJĘCIA INDYWIDUALNE ASANY - PRANAJAMA - MEDYTACJA - FILOZOFIA JOGI - AJURWEDA
DLA KOGO?
Ajurwedyjskie podejście do praktyki jogi dostosowane do twoichmożliwości, wieku i rodzaju konstytucji psycho-fizycznej.
30 minut: 100zl 60-90 minut: 150-200 zł
|
|||||
ZAJĘCIA GRUPOWE
Na zajęcia grupowe asztanga winjasa jogi zapraszamy do zaprzyjaźnionej szkoły joga park, wschodnia 18 w Kołobrzegu |
|||||
KURSY INDYWIDUALNE
Kurs pranajamy– 20godzin – 1000zł. Teoria i praktyka podstawowych pranajam. Kurs mudr– 20 godzin – 1000zł. Teoria i praktyka podstawowych mudr z użyciem dłoni i pozycji. Kurs medytacji– 20 godzin – 1000zł. Praktyka wybranych metod medytacji dźwiękiem, ciszy, z oddechem, koncentracji wzroku. Kurs adjustment'ów - poprawiania dla nauczycieli jogi– 20 godzin – 1500zł – Kurs prawidłowego poprawiania i pogłębiania asan dla nauczycieli jogi, obejmujący omówienie teorię asan i ich wariantów, poprawki. Kurs ajurwedy dla jogi– 20 godzin – 1000zł. Kurs obejmuje zrozumienie podstawowych idei ajurwedy, do wykorzystania w praktyce jogi, diecie, stylu życia, higieny według własnej unikalnej konstytucji psychofizycznej.
Wszystkie kursy składają się na ogólny program przygotowujący lub pogłębiający nauczanie jogi. |
„99% praktyki, 1% teorii”
Śri K.Pattabhi Jois
"Z asany wschodzi stałość ciała i umysłu, wolność od chorób i lekkość ciała"
Hatha Yoga Pradipika I.17
Asztanga Winjasa Joga
Asztanga Joga, znana też jako asztanga winjasa joga czy power joga jest systemem pozycji, które są praktykowane w seriach, koncentrując się na oddechu (oddechu udżai), ruchu ciała (winjasa), punktach koncentracji wzroku (driszti) i bandach (wewnętrzne zaciski). Wykonywanie wszystkich tych elementów razem jest praktyką Asztangi Jogi.
Asztangę charakteryzuje płynność w praktyce, która wiąże się z winjasą - połączeniu oddechu z ruchami przypominającymi - te z sekwencji powitań słońca, a wykonywanych pomiędzy pozycjami siedzącymi. Wielu praktykujących uważa, że kombinacja winjasy, oddechu udżai, bandh i sekwencji asan w asztandze prowadzi do bardzo szybkiego rozwoju w praktyce.
Praktyka asztanga jogi wiąże się ze starożytnym tekstem Joga Korunta, który stał się fundamentem zajęć praktycznych jogi, nauczanej przez Krishnamacharyę. Tekst miał zawierać listę rozmaitych sekwencji asan, oraz oryginalnych nauk dotyczących winjasy, driszti, bandh, mudr i filozofii. Nauczana przez Krishnamacharyę, a następnie przez Joisa – praktyka zawiera sześć serii. Pierwsza seria zwana jest yoga chikitsa – joga terapią i ma na celu oczyszczenie i wzmocnienie ciała. Jest to podstawowa sekwencja w sztandze. Druga seria znana jest jako Nadi Shodana – oczyszczanie systemu nerwowego, koncentrująca głównie na skrętach i wygięciach kręgosłupa. Są to dwie podstawowe serie sekwencji, przygotowujące nas na bardziej zawansowane formy praktyki.
Pamiętamy swoje pierwsze reakcje gdy spróbowaliśmy asztangi. Po praktyce spojrzeliśmy sobie w oczy i stwierdzilśmy zgodnie - tak to jest to!. Była to miłość od pierwszej praktyki. Pierwszy miesiąc był trudny. Ale z miesiąca na miesiąc czuliśmy jak przybywa nam siły. Przestały boleć plecy, stawy w zadziwiającym tempie zaczęły się otwierać. Ciało zaczyna się w szybkim tepie zmieniać. Staje się się mocne, ale jednoczesnie elastyczne. W asztandze jeśli ktoś jest bardzo rozciągnięty, ale wiotki - pracuje nad wzmocnieniem mięsni, a jeśli ktoś jest sztywny pracuje nad elastycznoscią ciała. Jednym słowem poprawia się sylwetka. Widzieliśmy po ludziach jak bardzo jest to indywidualny proces, a jednocześnie jak bardzo jesteśmy w tym wspólnym ćwiczeniu razem.
Szybko przekonaliśmy się, że praktyka asztangi daje błyskawiczne rezultaty (nie musimy być mistrzami na emeryturze jak mówił mój nauczyciel). Po kilku miesiącach praktyki i po skończonym kursie nauczycielskim w Majsore dostaliśmy szansę prowadzenia własnych zajęć, które prowadziliśmy co piątek, co uważamy za wielkie wyróżnienie ze strony mojego nauczyciela. A teraz czas na Kołobrzeg!
Winjasa łączy oddech i ruch. Na każdy ruch przypada jeden oddech. Na przykład w Surya Namaskar (sekwencji Powitań Słońca) jest dziewięć winjas. Pierwsza winjasa jest gdy wdychamy i podnosimy ramiona nad głowę i składamy dłonie razem. Druga kiedy wydychamy i zginamy się do przodu, kładąc dłonie przy stopach, a brodą staramy się dotknąć kolan. W ten sposób wszystkie asany są związane z odpowiednią ilością winjas. Celem winjasy jest wewnętrzne oczyszczanie. Oddychanie i poruszanie się w tym samym czasie, gdy wykonujemy asany - podgrzewa naszą krew, lub jak Pattabhi Jois zwykł mówić – zagotowuje krew. Gęsta krew jest zanieczyszczona i powoduje choroby w ciele. Ogrzewając ją w trakcie praktyki rozrzedzamy i pozwalamy jej krążyć swobodniej. Połączenie asan z ruchem i oddechem polepsza swobodne krążenie krwi wokół wszystkich stawów, uwalniając ciało od bólów. Ból bowiem się pojawia przy braku krążenia. Podgrzana krew porusza się również przez wszystkie wewnętrzne organy oczyszczając je z zanieczyszczeń i toksyn, usuwając je z ciała przez pot, który jest nieodłączną częścią praktyki.
Pocenie się jest ważnym efektem winjasy, ponieważ tylko przez pot choroba opuszcza ciało, i zaczyna się oczyszczanie. W ten sam sposób oczyszczamy złoto, kiedy zanieczyszczenia wychodzą na powierzchnię gotującego się złota. Tak samo praktyka podgrzewa krew i wyciąga wszystkie toksyny na powierzchnię, skąd są usuwane przez pot. Kiedy stosuje się metodę winjasy, ciało staje się zdrowe, mocne i czyste jak złoto.
Po tym jak oczyścimy ciało jest możliwe oczyścić system nerwowy, a następnie narządy zmysłów. Te pierwsze kroki są bardzo trudne i wymagają wielu lat praktyki. Zmysły najczęściej są zwracane na zewnątrz, a ciało się rozleniwia. Jednakże, przekonanie i determinacja w ciągłej praktyce pozwala te przeszkody kontrolować. Kiedy już się tego dokona, kontrola umysłu przychodzi automatycznie. Winjasa tworzy podstawę tego procesu. (źródło:ayri)
Tristhana: oznacza trzy miejsca uwagi lub akcji: pozycja, system oddychania i punkt koncentracji wzroku. Te trzy aspekty są bardzo ważne dla praktyki jogi i obejmują trzy poziomy oczyszczania: ciała, systemu nerwowego i umysłu. Są zawsze wykonywane razem.
Asany oczyszczają, wzmacniają i uelastyczniają ciało. Stały oddech wdechów i wydechów oczyszcza system nerwowy.
Driszti jest miejscem gdzie się patrzymy podczas przebywania w pozycji.
Aby oczyścić ciało wewnętrznie potrzebne są dwa elementy – powietrze i ogień. Miejscem ognia w naszych ciałach jest podbrzusze. To stałe miejsce naszej siły życiowej. Aby ogień płonął potrzebne jest powietrze, stąd potrzeba oddechu. Długie oddechy wzmacniają wewnętrzny ogień, podnosząc ciepłotę w ciele, co z kolei podgrzewa krew dla fizycznego oczyszczania i wypala nieczystości w systemie nerwowym. Długie oddechy podnoszą wewnętrzny ogień i wzmacniają system nerwowy. Kiedy wzmocnimy ogień, wzmocnimy nasze trawienie, zdrowie i długość życia.
Ważną częścią systemu oddychania jest mula i uddijana bandha. Są to wewnętrzne zaciski w rejonach odbytu i podbrzusza. Kontrolują, pieczętując przepływ energii. Dają lekkość, siłę i zdrowie ciału, pomagając wzmacniać wewnętrzny ogień. Bez bandh, oddech nie będzie poprawny, a asany będą bezowocne. Kiedy mula banda jest wykonywana perfekcyjnie, kontrola umysłu przychodzi automatycznie. (źródło:ayri)
Joga
Gdy słyszymy dzisiaj o jodze kojarzy nam się z wieloma rzeczami od ćwiczeń fizycznych w fitness clubie po tajemniczą i ezoteryczną technikę Wschodu. Dla jednych joga może być medytacja, dla innych technikami usprawniającymi ciało. Dla jednego relaksacją, dla innych ostrym treningiem fizycznym. Praktykowanie jogi może oznaczać wiele, bo joga to życie. Praktyka to indywidualny proces, choć różny dla każdego to zmierza w jednym kierunku – odzyskania spokoju i jedności ciała i umysłu.
Asany
To co znamy dzisiaj jako jogę to przede wszystkim system pozycji jogicznych zwanych asanami. Asany są głównym narzędziem jogicznym do zrównoważenia fizycznego ciała. Wykonywanie asan utrzymuje ciało w najlepszym możliwym zdrowiu. Wzmacniają i uelastyczniają. Uwalniają od napięć na głębokim poziomie tkanek, organów i stawów. Uwalniają od sztywności, bólów i chorób. Korygują postawę. Zwiększają przepływ energii życiowej – prany. Systematycznie oczyszczają organizm, przygotowując ciało na bardziej zaawansowane praktyki jogiczne.
Ćwiczenie asan jest jak wymiana starych szyn na kolejowym torowisku. Nowe pozwalają na lekkie i miękkie poruszanie, bardziej bezpieczne i efektywne. Jak już tego dokonamy, kontynuacja praktyki asan będzie dalej wzmacniać i oczyszczać wszystkie systemy organizmu, wliczając system nerwowy i odpornościowy.
Tradycja
Istnieją setki szkół i linii jogi. Różnią się od siebie, ale zmierzają do tego samego celu. To co dzisiaj na świecie jest znane jako joga, to najczęściej dziedzictwo jogina z południowych Indii, którego uczniowie rozpropagowali jogę na całym świecie i do których my z radością dołączamy. Sri T.Krishnamacharya poświęcił się nauczaniu jogi. Mistrzostwo osiągnął przy boku Sri Ramamohana Brachmacharii w jaskiniach Tybetu na początku XX wieku. Od lat 30. w Mysore kształcili się u jego boku dwaj, najsłynniejsi dziś nauczyciele jogi: Sri K.Pattabhi Jois z Mysore i BKS Iyengar z Pune. Czujemy się związani z tradycją ich obojga. Po kilku latach praktyki Hatha Jogi Iyengara pogłębiliśmy praktykę w Asztandze Winjasa Jodze, rozpropagowaną przez P.Joisa.
Praktyka asan przygotowuje do pozostałych siedmiu stopniach systemu jogi, tak jak wyłożył to w klasycznym tekście Maharishi Patanjali w swoich Joga Sutrach. Ośmiostopniowa ścieżka jogi - znana jako asztanga joga (asztanga znaczy osiem) zalicza:
- jama (powszechne zasady moralne)
- nijama (dyscyplina)
- asana (pozycje)
- pranajama (kontrola oddechu)
- pratjahara (kontrola zmysłów)
- dharana (koncentracja)
- dhjana (medytacja)
-
samadhi (stan urzeczywistnienia, nadświadomości, osiągnięty w wyniku głębokiej medytacji)
Korygowanie postawy
Nasza fizyczna postawa wpływa na nasze zdrowie, witalność i uwagę. Związek ciała i umysłu zawiera różne kanały – od tych, które przenoszą jedzenie – po te, które przenoszą myśl. Te kanały są utrzymywane razem na poziomie fizycznym przez system mięśniowo-szkieletowy, którego kształt jest zależny od naszej postawy. Niewłaściwa postawa stwarza rozmaite nieprawidłowości, powodujące zawężanie kanałów, które osłabiają lub blokują właściwy przepływ. Powstrzymuje to krążenie energii i składników odżywczych oraz utrudnia usuwać składniki przemiany materii, co w rezultacie oznacza nagromadzanie się toksyn i produktów przemiany materii. Takie blokady powodują dyskomfort i osłabiają funkcjonowanie organizmu, w wyniku czego powstaje ból i choroba. Ponieważ umysł i ciało są powiązane fizyczne blokady wiążą się z mentalnymi i umysłowymi blokadami, owocujące w różne nałogi, przywiązania, przyzwyczajenia, natręctwa.
Joga usprawniając funkcjonowanie ciała, odtruwa organizm, odblokowuje i otwiera na zastrzyk energii i witalności.Życzymy pogodnej i spokojnej. Shanthi OM.
Kryzys w praktyce jogi
Niezależnie od metody kryzys pojawia się u wszystkich praktykujących jogę. Szczególnie wtedy kiedy intensywnie pracujemy nad dyscypliną i regularnością codziennej praktyki. Jak się objawia? Na różne sposoby - od czysto fizycznego, gdy ciało staje się ciężkie i obolałe, a my pozbawieni chęci do jakiegokol ...
